Co jest dobre na serce? Leki, dieta, ruch, suplementy?

Koktajle i soki na cholesterol: 13 soków, które pomogą Ci obniżyć poziom cholesterolu

Soki na cholesterol - najlepsze 13 napojów i koktajli, które warto pić

Wprowadzanie do organizmu dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze, wspomagające regulację profilu lipidowego, może obniżyć zbyt wysoki cholesterol. Dobrym rozwiązaniem są różne koktajle na obniżenie trójglicerydów i cholesterolu, dzięki którym możemy wprowadzać do organizmu witaminy i minerały niezbędne do ich regulacji. Kawałek niżej podpowiemy Ci dokładnie jakie soki pić na cholesterol i jak je prawidłowo przygotować!

Zły cholesterol LDL występując w naszym organizmie w nadmiarze, może prowadzić do zaburzonego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego oraz zwiększać ryzyko występowania schorzeń w obrębie pracy serca. Poziom złego cholesterolu w organizmie możemy redukować między innymi przez zadbanie o zdrowy styl życia oraz zbilansowaną dietę. Wprowadzenie do codziennej diety napojów, takich jak sok czy koktajl na obniżenie cholesterolu może przyczynić się do znacznej poprawy naszego profilu lipidowego oraz ogólnej poprawy zdrowia.

Jakie soki na cholesterol warto wdrożyć do swojej diety?

Sok na cholesterol składający się ze świeżych owoców lub warzyw to źródło wielu witamin i minerałów. Wysoka zawartość składników odżywczych sprawia, że napoje tego typu wpływają pozytywnie nie tylko na poziom cholesterolu, ale również na funkcjonowanie całego organizmu. Przeprowadzone badania potwierdzają skuteczność soków warzywnych i owocowych w zmniejszaniu ryzyka występowania chorób układu krążenia oraz obniżaniu poziomu cholesterolu w organizmie.1

1. Sok z buraka (na obniżenie cholesterolu działa już po 15 dniach)

Sok z buraka dzięki zawartości fitoskładników, takich jak flawonoidy zmniejsza stres oksydacyjny w wątrobie, która zajmuje się wytwarzaniem cholesterolu w organizmie. Efektem tego procesu jest obniżenie stężenia trójglicerydów oraz cholesterolu całkowitego we krwi.

Badania potwierdzają, że 2 szklanki soku z buraka wypijane codziennie przez okres 15 dni mogą przyczyniać się do zwiększenia ilości dobrego cholesterolu o około 15%.2 Analiza przeprowadzonych testów wykazała również, że dieta zawierająca w składzie sok z buraka obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko występowania schorzeń w obrębie układu krążenia.3

2. Sok grejpfrutowy

Sok grejpfrutowy cechuje się wysokim poziomem zawartej w nim witaminy C, która wykazuje silne działanie antyoksydacyjne. Przeprowadzone badania wykazały, że napój z czerwonego grejpfruta wypijany raz dziennie przez miesiąc może obniżyć poziom cholesterolu całkowitego oraz LDL o 20%.4 Tak silne właściwości wynikają z zawartości rozpuszczalnej pektyny błonnika, która wspomaga ten proces.

Jeżeli chcemy wykorzystać sok z grejpfruta do walki z cholesterolem, to warto wcześniej sprawdzić, czy nie będzie on wchodził w interakcje z żadnymi przyjmowanymi przez nas lekami. W przypadku zażywania środków, takich jak antybiotyki, leki przeciwhistaminowe lub immunopresyjne, wypijanie grejpfruta może nasilać lub zwiększać ich skuteczność, stwarzając przy tym zagrożenie dla zdrowia.5

3. Owocowe i jagodowe koktajle na obniżenie trójglicerydów

Jagody oraz inne owoce jagodowe, takie jak truskawki czy porzeczki są bogate w błonnik, mikroelementy oraz antocyjany, dzięki którym wpływają korzystnie na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Przepis na sok na cholesterol przygotowywany z malin i jagód

Z kolei zawarte w nich flawonoidy mogą zmniejszać ryzyko zaburzeń w obrębie układu sercowo-naczyniowego.6 Przeprowadzone badania wykazały, że picie codziennie 250 ml koktajli z jagód i porzeczek może obniżyć poziom złego cholesterolu oraz wpłynąć na regulację całego profilu lipidowego.7

4. Sok z karczocha na cholesterol

Karczochy to warzywa zawierające w składzie cenne dla naszego organizmu flawonoidy, takie jak luteolina. Dzięki nim karczoch wykazuje działanie przeciwutleniające oraz redukuje cholesterol LDL wytwarzany przez wątrobę. Ekstrakt z liści karczocha aktywuje organizm do wydajniejszego przetwarzania cholesterolu i wspomaga regulację całego profilu lipidowego.8

Analiza przeprowadzonych badań wykazuje, że wprowadzenie do codziennej diety jednej szklanki soku z karczocha może znacząco wpłynąć na cholesterol i parametry lipidowe człowieka.9 Składniki odżywcze w nim zawarte zalecane są jako element terapii dla osób chorujących na hiperlipidemię.

5. Koktajl z selera i jabłek

Seler naciowy zawiera w składzie dużą ilość witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, dzięki czemu wspomaga zapobieganie występowania chorób układu sercowo-naczyniowego oraz powstrzymuje cholesterol LDL przed procesem utleniania.10

Przepis na koktajl przeciw cholesterolowy z selera naciowego i jabłek

Przeprowadzone badania wykazały, że przeciwutleniacze zawarte w selerze mogą zapobiegać przedostawaniu się cholesterolu do krwi.11 Jeżeli chcemy z jego pomocą wspomóc pracę układu krążenia, to warto pić koktajl z selera na cholesterol codziennie, a najlepiej na czczo.

6. Oskoła z polskiej brzozy

Oskoła, czyli inaczej sok z brzozy to sprawdzony, naturalny sposób na cholesterol. Jego lecznicze funkcje wynikają z zawartych w pniu brzozy związków, takich jak saponina. Zaliczana jest ona do grupy glikozydów, które zwiększają wydalanie cholesterolu LDL z organizmu przez co redukcją jego ilość.12

Badania wykazały, że ekstrakty z brzozy skutecznie obniżają cholesterol i neutralizują jego negatywny wpływ na organizm.13 W celu osiągnięcia najlepszych efektów należy pić dziennie jedną lub dwie szklanki soku z brzozy przez okres minimum dwóch tygodni.

7. Sok pomidorowy

Sok pomidorowy zawiera wysokie stężenie substancji odżywczych, takich jak niacyna, błonnik oraz organiczny związek chemiczny, określany jako likopen.14 Występowanie tych elementów może korzystnie wpływać na regulację profilu lipidowego oraz obniżenie cholesterolu LDL.

Badanie przeprowadzone na grupie 21 osób wykazało, że sok pomidorowy wypijany raz dziennie w ilości 280 ml przez okres 3 tygodni może przyczyniać się do obniżenia poziomu cholesterolu o średnio 17%.15 Analiza wykazała jednocześnie obniżoną ilość cząsteczek LDL poddanych procesowi utleniania.

8. Wyciskany sok z nasion granatu

Sok z granatu zawiera w składzie polifenole, dzięki którym może przyczyniać się do obniżania poziomu cholesterolu. Regularne picie napoju z granatu wspomaga również redukcję trójglicerydów oraz zmniejsza ryzyko schorzeń związanych z pracą serca u osób chorujących na hiperlipidemię.16

Eksperyment przeprowadzony na grupie 60 pacjentów wykazał, że codzienne spożywanie przez uczestników badania kilku łyżek soku z granatu wpłynęło korzystnie na obniżenie cholesterolu oraz ogólną poprawę profilu lipidowego.17

9. Napój z winogron

Czerwone winogrona, z których wytwarzane jest wino zawierają w składzie roślinną substancję chemiczną, określaną jako resweratrol. Jej właściwości przeciwzapalne oraz przeciwutleniające sprawiają, że wykorzystywana jest w celu regulacji poziomu cholesterolu.18 Sok z winogron pozytywnie wpływa na funkcjonowanie naczyń krwionośnych, dzięki czemu stosowany jest w celu zapobiegania schorzeń, takich jak miażdżyca czy zawał serca.

Badanie przeprowadzone na grupie 26 mężczyzn wykazało, że systematyczne picie soku z winogron może podwyższyć stężenie dobrego cholesterolu HDL. Osoby biorące udział w eksperymencie piły napój z winogron w ilości 300 ml dziennie przez miesiąc, a wartość cholesterolu HDL w ich organizmie wzrosła o około 5 mg.19

10. Marchewkowe soki

Właściwości obniżające poziom cholesterolu w marchwi wynikają z dużej ilości rozpuszczalnego błonnika, który hamuje syntezę cholesterolu przez organizm.20 Marchew odpowiedzialna jest również za wspomaganie funkcji antyoksydacyjnych organizmu, dzięki przyczynia się do obniżonego ryzyka występowania zaburzeń w obrębie układu sercowo-naczyniowego. Badania dowodzą, że sok z marchwi wypijany w ilości 450 ml dziennie przez okres trzech miesięcy może w korzystny sposób wpłynąć na profil lipidowy organizmu, a także obniżyć ryzyko chorób układu krążenia.21

11. Napoje ziołowe

Napoje ziołowe bogate są w przeciwutleniacze, które przyczyniają się do zwiększonej ochrony organizmu przed negatywnym wpływem wolnych rodników.22 Regularne picie ziół może skutkować również obniżeniem poziomu cholesterolu całkowitego oraz ogólną poprawą profilu lipidowego. Szczególnie zalecane zioła na obniżenie cholesterolu to między innymi hibiskus oraz czerwonokrzew. Badania wykazały, że picie sześciu filiżanek herbaty z czerwonokrzewu dziennie podwyższyło u uczestników eksperymentu cholesterol HDL przy jednoczesnym obniżeniu LDL.23

12. Zielona herbata

Spośród wszystkich herbat to zielona herbata stanowi najbardziej bogate źródło przeciwutleniaczy oraz katechin, przyczyniających się do obniżonego stężenia cholesterolu całkowitego, a także złego cholesterolu LDL. Lecznicze funkcje zielonej herbaty wynikają również z faktu, że wytwarzana jest ona ze sfermentowanych liści, dzięki czemu cenne składniki odżywcze nie utleniają się i nie tracą swoich właściwości.24 Aby wykorzystać lecznicze działanie zielonej herbaty należy pić ją od jednego do dwóch razy dziennie.

13. Napój owsiany

Owies zawiera w składzie beta-glukany, kwasy tłuszczowe oraz rozpuszczalny błonnik zmniejszający wchłanianie cholesterolu oraz wspierający pracę serca. 2 szklanki napoju owsianego dziennie pozwolą nam na wprowadzenie dziennego zapotrzebowania organizmu na beta-glukany. Ich korzystne oddziaływanie na profil lipidowy potwierdza analiza badania przeprowadzonego na grupie 66 mężczyzn. Badanie dowiodło, że codzienne wypijanie napoju owsianego przez okres 5 tygodni, obniża poziom cholesterolu LDL o średnio 6%.25

Czego lepiej nie pić, jeżeli chcemy zadbać o dobry poziom cholesterolu?

Regularne picie niektórych płynów może skutkować podwyższeniem cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Jeżeli chcemy zadbać o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, to warto ograniczyć picie substancji bogatych w tłuszcze nasycone, konserwanty i cukier.

Aby przyczynić się do poprawy jakości zdrowia, warto zrezygnować z napojów, takich jak:

  • słodzone kawy i herbaty,
  • napoje gazowane,
  • wysokotłuszczowe produkty mleczne,
  • napoje energetyczne,
  • napoje na bazie lodów,
  • gorąca czekolada,
  • alkohol.

Czy same soki wystarczą, aby zbić poziom złego cholesterolu?

Dieta na cholesterol składająca się ze zdrowych koktajli i soków może przynieść zadowalające efekty. Warto pamiętać jednak, że ich działanie może być osłabione jeżeli będzie połączone z niezdrowym stylem życia. Aby wysoki poziom trójglicerydów i cholesterolu został skutecznie obniżony, warto zadbać o wyeliminowanie szkodliwych dla naszego układu sercowo-naczyniowego nawyków.

Jeśli chcemy zredukować cholesterol, to warto zadbać o swój tryb życia poprzez:

  • codzienne spożywanie warzyw i owoców,
  • zadbanie o prawidłową masę ciała,
  • różne formy aktywności fizycznej,
  • zrezygnowanie z palenia papierosów
  • unikanie alkoholu.

Podsumowanie

Różnorodne napoje i soki obniżające poziom cholesterolu to naturalny sposób na wsparcie układu sercowo-naczyniowego. Składniki i substancje odżywcze w nich zawarte mogą spowodować obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego oraz trójglicerydów, a także przyczynić się do ogólnej poprawy jakości naszego zdrowia i życia. W przypadku wątpliwości co do wprowadzenia do codziennego jadłospisu danych składników, warto zgłosić się do dietetyka. Specjalista będzie w stanie przekazać nam wszystkie najistotniejsze informacje w zakresie odżywiania i pomóc dopasować składniki korzystnie oddziałujące na nasz organizm.

Kliknięcie rozwinie/zwinie listę źródeł wykorzystanych w artykule
  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372571/
  2. https://www.researchgate.net/publication/281576067_Beetroot_Juice_Supplementation_Increases_High_Density_Lipoprotein-Cholesterol_and_Reduces_Oxidative_Stress_in_Physically_Active_Individuals
  3. https://link.springer.com/article/10.1007/s11845-016-1551-2
  4. https://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(11)00413-6/fulltext
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3589309/
  6. https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/68/3/168/1910550
  7. https://www.researchgate.net/figure/The-effect-of-pomegranate-juice-and-black-currant-juice-consumption-by-healthy-subjects_fig4_51508984
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18424099/
  9. https://www.researchgate.net/publication/317570591_Lipid-lowering_activity_of_artichoke_extracts_A_systematic_review_and_meta-analysis
  10. https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2006-957990
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4469955/
  12. https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2015/FO/C4FO00785A
  13. https://www.researchgate.net/publication/50227794_METABOLIC_DISEASE_Birch_bark_compound_combats_metabolic_syndrome
  14. https://www.researchgate.net/publication/308051116_Effect_of_tomato_juice_consumption_on_the_plasmatic_lipid_profile_hepatic_HMGCR_activity_and_fecal_short_chain_fatty_acid_content_of_rats
  15. https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/tomato-juice-decreases-ldl-cholesterol-levels-and-increases-ldl-resistance-to-oxidation/1E5A0F47459966217E87BF31902773F7
  16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17048194/
  17. https://www.researchgate.net/publication/229127914_Study_the_effect_of_juice_of_two_variety_of_pomegranate_on_decreasing_plasma_LDL_cholesterol
  18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22856383/
  19. https://benthamopen.com/ABSTRACT/TOBIOCJ-4-96
  20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14569406/
  21. https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-10-96
  22. https://academic.oup.com/ajcn/article/94/2/601/4597944
  23. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378874110006379
  24. https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12937-020-00557-5
  25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10749030/

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

4 Komentarzy

  1. Oprócz warzyw i owoców polecam picie oliwy z oliwek. Dwie łyżki oliwy dziennie i wyciskane soki to najlepsze połączenie na zbicie cholesterolu 🙂

    1. A u mnie najlepiej sprawdza się sok z buraka i sok z brzozy. Nie są najsmaczniejsze ale od kiedy je piję to mam lepsze wyniki.

    1. Myślę, że odrobina cukru nie zaszkodzi. Ja polecam słodzenie miodem zamiast cukru, robię tak od zawsze a cholesterol mam w normie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

twelve ÷ = four